Alaraajafysioterapia ja tukipohjalliset

Kärsitkö alaraajojen kivuista, tarvitsetko ehkä tukipohjalliset, kaipaako kävely- tai juoksutekniikkasi kohennusta? DSC_1035
Alaraajojen virheasennoista johtuvia ongelmia ovat mm. vaivasenluut, kantakalvon tulehdukset, akillesjänteen tulehdukset, penikkatauti sekä rasitusvammat polven ja lonkan alueella. Jalkojen virheasennot heijastuvat helposti myös muihin kehonosiin ja päinvastoin. Esimerkiksi selkäkivut saattavat johtua alaraajoista.

Alaraajatutkimus ja fysioterapia

Jalan virheasennon korjaaminen ja ennaltaehkäiseminen aloitetaan tekemällä yksilöllinen alaraajatutkimus, jonka suorittaa alaraajoihin erikoistunut fysioterapeutti.
Tutkimuksen perusteella selvitetään jalan rakennetta, toimintaa sekä mahdollisia häiriöitä ja niistä aiheutuvia kiputiloja, sekä kiinnitetään huomiota toiminnallisuuteen, liikkeen ja liikkumisen analysointiin. Tutkimus on kokonaisvaltainen ja lähtökohtana on asiakkaan tarpeet.
Fysioterapia voi käsittää manuaalisia nivelmobilisaatio- ja pehmytkudoskäsittelyjä yhdistettynä fysikaalisiin laitehoitoihin sekä terapeuttiseen harjoitteluun. Ohjaus oikeanlaisten jalkineiden valintaan sekä kävely- ja juoksutekniikan korjaamiseen. Tarvittaessa apuna voidaan käyttää myös tuentaa esim. teippaukset, tuet ja tukipohjalliset.
Alaraajatutkimukseen voi tulla lääkärin määräämällä SV3-lähetteellä tai ilman lähetettä. Lääkärin lähetteellä tutkiminen ja hoidot kuuluvat Kelan korvauksen piiriin.

Tukipohjalliset

Mikäli tarkan ja yksilöllisen tutkimuksen perusteella päädytään pohjallisiin, valmistetaan ne kotimaisista Footbalance Medical-pohjallismalleista ja kiilausmateriaalista. Pohjalliset ovat ohuita ja helppo sovittaa erilaisiin kenkiin. Pohjalliset korjaavat ja parantavat lihasten toimintakykyä, dynaaminen pohjallinen myös aktivoi lihasten toimintaa ja tehostaa askellusta. Lisätietoa www.footbalance.fi